Responsive
Alle webbouwers roepen dat je nu wel een responsive site moet hebben. Want zonder responsive site hoor je er gewoon niet meer bij. De wereld lijkt te vergaan!
Is het dan niet eerst eens slim om te kijken wat een responsive site is? Voorheen werd er in het websiteontwerp alleen gekeken naar desktopcomputers. En misschien af en toe een laptop, maar die verschilde niet zoveel van scherm grote. Dus het ontwerp werd gemaakt op het volledige scherm van een browser window. Niets mis mee, dat was gewoon logisch. En toen kwam er net na de eeuwwisseling een andere mogelijkheid. Je kon met je mobile telefoon (dus niet de smartphone) websites bezoeken. Het was langzaam en je moest er een hele aparte site voor bouwen. Dus dat was geen populaire optie. Maar met de komst van de smartphone en tablet werd het toch wel belangrijk dat je site ook goed te zien was op die devices. Want het is mooi als je site er goed uit ziet op een desktopcomputer, maar hoeveel mensen bezoeken de site nu nog alleen met een desktopcomputer.
In november 2016 kwam er een belangrijk moment omdat meer websites bezocht werden met smartphones dan met desktopcomputers in Engeland. Een mooie maatmeter voor het toegenomen mobiel gebruik. De redenen zijn voor de hand liggend:
- De telefoons worden sneller
- De providers bieden grotere databundels
- De gebruikers zijn door sociale media veel online
Al gevolg daarvan bezoeken veel mobiele gebruikers websites ook op hun mobiel. En dan kan je twee dingen doen:
- Je maakt de site die je voor ogen had in 2 versies waarvan 1 voor de desktop en 1 voor de mobiele gebruiker. De website ‘herkent’ de bezoeker en geeft hem of de desktopversie of de mobiele versie. Het voordeel is dat de website eruitziet zoals je zou willen, maar het nadeel is dat je twee versies moet maken en als je iets veranderd (zoals openingstijden of je collectie) moet je dat op twee plekken bij werken. Dat is wel erg omslachtig en duur.
- Je maakt je website responsive, dat betekend dat de website herkent wat het schermformaat is van de gebruiker en vervolgens de informatie en de vormgeving ‘schaalt’ en verplaatst zodat het past. Dus misschien dat die grote afbeelding bovenin verdwijnt omdat de gebruiker anders heel veel moet scrollen. Of de blokjes naast elkaar zet hij automatisch onder elkaar.
Dus moet je een responsive website? Ja en nee, het is wel zo dat als je een nieuwe site laat maken dat je hem gelijk responsive wil hebben. Maar als jouw website in de laatste 2 jaar gemaakt is is de kans groot dat een mobiele gebruiker ermee kan werken, al zal de gebruikers ervaring toch niet zo goed zijn als bij een responsive website. Maar als je nu bezig bent om je site te herontwerpen, dan is het wel slim om gelijk na te denken over het ‘schaalbare’ responsive deel van de vormgeving.
Het is af en toe leuk om iets anders te doen. Iets wat verder van me af ligt en maar waar een cliënt blij van wordt. Zoals bijvoorbeeld het maken van een logo voor een Boogschietclub. Boogschietclub De Tulp kwamen zelf al met het idee voor het beeld: "Drie tulpen waar dan een pijl doorheen gaat". En als fotograaf is je eerste gedachte om zoiets te fotograferen, maar daar ben ik toch al snel op teruggekomen. Het is juist veel leuker om het zo speels mogelijk te maken en simpel om het snel reproduceerbaar te maken, dus ik heb ouderwets pen en papier erbij gepakt. Stap 1 was om het plaatje te maken zoals ik het in mijn hoofd had. Outlines met een minimale kleuring, eenvoudige lijnen en dan de kleuring ook maken in de kleuren van de gemeente Hillegom waar de vereniging gevestigd is. Dus zo is het beeld van de drie tulpen uit het hoofd vertaald in een simpel en herkenbaar beeld. En dat was leuk om te doen! En levert een blije cliënt op!
Een uitspraak die ik regelmatig hoor. Vaak denken we bij de term hacken aan mensen die inbreken op een digitaal systeem en daar heel veel klantgegevens, bankgegevens, creditcardnummers of andere belangrijke gegevens stelen. Dus dan is het logisch als jij een kleine website hebt, wat het digitale uithangbord is van de jouw analoge bedrijf, dat je je veilig waant. Want daarop staan helemaal geen klantgegevens, bankgegevens en zeker geen creditcard nummers! Dus er is geen reden om in te breken in de website! Toch?
Iedereen kent de uitspraak wel dat de kraan lekt bij de loodgieter thuis. En dat is voor mij ook wel een beetje waar. Want in de afgelopen 2-3 jaar heb ik voor diverse bedrijven/artiesten websites gebouwd en onderhouden, maar mijn eigen website is in de tussentijd blijven liggen. Het is dan ook erg aanlokkelijk om daar even geen aandacht aan te besteden want “de klant gaat voor”. En dat is ook zeker waar, maar wat als die klant dan niet meer komt kijken op jouw site omdat die er verouderd uitziet, de content niet meer klopt en het niet duidelijk is of je überhaupt nog bestaat? Dat is natuurlijk niet de bedoeling!