De laatste weken begint het besef bij iedereen te komen. De nieuwe regels rondom de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) gaan intreden op 25 mei 2018. Eigenlijk geld de wet al sinds 2016, maar vanaf de 25ste mei gaat de Autoriteit Persoonsgegevens ook echt controleren en handhaven. En wat daarbij een angstig gegeven is dat ze fikse straffen kunnen en mogen uitdelen. Want het gaat over straffe bedragen van maximaal 20.000.000,- of 4% van de wereldwijde omzet. En dat geldt voor zowel grote bedrijven, MKB en voor ZZP’ers.

Het idee van de verordening is dat mensen weten wat er met hun gegevens bij jouw bedrijf gebeurd. En nu is de vraag natuurlijk “Maar hou ik dan gegevens bij?”. Jazeker, dat doe je zeker. Denk aan namen, adressen en e-mailadressen (voor nieuwsbrieven en facturen), misschien zelfs gevoelige informatie (bsn nummer bijvoorbeeld). Daarnaast gebruiken veel  sites cookies om bijvoorbeeld bezoeker gegevens te verzamelen zodat je inzicht krijgt daarin. Daar moet je bij het eerste bezoek om toestemming vragen (als je dat doet), en eigenlijk moet je de gebruiker ook de mogelijkheid krijgen om dat weer uit te zetten.

Binnen de verordening is het verplicht dat ieder bedrijf (dus ook iedere ZZP’er) een privacyverklaring opneemt op zijn website zodat de bezoeker en klant weet wat er gebeurd zijn/haar gegevens. Dat is best een spannende ontwikkeling, want veel mensen hebben zo’n privacyverklaring niet. Er moeten elf punten in benoemd worden (zoals contactgegevens, hoe je gegevens verwerk, bewaartermijnen, recht op inzage en aanpassing, etc) en daarnaast moet hij kort en goed leesbaar zijn. Het is echt een mooi staaltje proza wat ze bedacht hebben. Gelukkig zijn er online best wel wat goede tips te vinden over hoe je zo’n privacy statement maakt, zoals bijvoorbeeld op de site van Charlotte’s Law! Maar dan is het schrijven nog steeds erg moeilijk, dus waar ik heel blij van werd is de Privacyverklaring generator van VeiligInternetten.nl.

Dus heb je een website? Hou je gegevens bij over je klanten of bezoekers? Reken er dan gewoon op dat je zo’n privacy statement nodig hebt. Want zelfs de adressen die je bijhoudt om de facturen te versturen moet je verantwoorden. Dus doe jezelf een plezier en maak zo’n privacyverklaring. Het is niet makkelijk, maar het is verplicht en je kan jezelf stevig in de weg zitten als je het niet doet.

Ps. Er is nog meer wat de wet omvat zoals bijvoorbeeld dat ieder bedrijf verplicht een privacy officer moet hebben die je kan contacten, maar aangezien de meeste van mijn klanten ZZP’ers of kleine bedrijfjes zijn, gok ik dat de eigenaar ook gelijk de privacy officer is.

(image: Privacy by Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Alpha Stock Images)

Ik mocht afgelopen oktober twee kavels aanbieden bij een veilig voor twee goede doelen: het restaureren van de Googhermolen en het bouwen van de Hospice Amanda. Twee mensen hebben gul geboden op de twee kavels en dat betekend dat ik binnenkort twee mooie portretten ga afleveren! Dat vind ik dan weer leuk om te doen. Lees hieronder de tekst van het persbericht van de Lions Club Alkemade:

Afgelopen week hebben we een online veiling georganiseerd om geld in te zamelen voor 2 lokale doelen. In verband met het 100 jarig bestaan van de internationale organisatie hebben wij ons dit jaar extra ingezet voor twee lokale doelen te weten de inrichting van de nog te bouwen Hospice Amanda en het herstel van de Googhermolen. Het hospice zal een functie gaan vervullen in de opvang en verzorging van mensen in de laatste fase van hun leven en wordt gebouwd in Nieuwe Wetering. Met het herstel van de Googhermolen is weer een cultureel erfgoed van 300 jaar oud in oude glorie hersteld.

2 zaterdagen hebben we op het Noordplein in Roelofarendsveen gestaan om mensen te enthousiasmeren een bod te doen op 1 van de te veilen items. "Dat zij dit prima gedaan hebben, zult u zo zien" aldus president Joost Wesselman woensdagavond in Restaurant Wagenaar. Hierna mochten dhr. Bos van de Rijnlandse Molenstichting en dr. Sleeuw van Stichting Hospice Amandi een gordijn, wat voor de beide cheques hing, verwijderden.
De online veiling en acties zoals de marathon, golftoernooi en wijn verkoop hebben ervoor gezorgd dat we 2 cheques van ieder €12.500,-- konden overhandigen. Een prachtig bedrag, waar beide stichtingen hele mooie dingen kunnen(en konden) doen.
We willen iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd.

 

Een tijdje terug schreef ik over de beveiliging van je website. Veel mensen, ik ook, gebruiken voor hun website een Open Source CMS (Content Management Systeem) zoals Drupal, Joomla en Wordpress. Het voordeel van deze systemen is dat het systeem zelf ‘gratis’ is. Dat wil zeggen dat je het systeem mag downloaden en installeren op je eigen webruimte. En daarna moet je het helemaal gaan aankleden qua vorm en functionaliteiten. Dat scheelt stevig in de ontwikkelingskosten en daarmee zijn dit een handig alternatief geworden voor ondernemers die de ontwikkeling van een volledig gespecificeerde website erg duur vinden.

Het nadeel is dat deze systemen ‘gratis’ zijn voor iedereen. Dus een hacker kan het systeem downloaden en bestandje voor bestandje doorzoeken op zoek naar een manier om het systeem te kraken. En ieder slot, hoe goed je het ook maakt, is te kraken. En als je dan ook nog mensen gratis het slot laat onderzoeken dan gaat iemand op een gegeven moment wel iets vinden.

Maar gelukkig zijn niet alleen de hackers op zoek, maar achter deze systemen zitten grote gemeenschappen met vrijwilligers en gedegen technische kennis. En ook zij zoeken hard mee en daarom zie je ook dat er voor alle CMS’en regelmatig updates uitkomen waarin ook de veiligheid voorop staat. En als verantwoorde internetgebruiker moet je dus zorgen dat jouw systeem up-to-date is! En dat is best lastig, want meestal bestaat jouw systeem niet alleen uit het ‘kale’ CMS, maar ook nog uit een aantal plugins of componenten die bijvoorbeeld je nieuwsbrief verzorgen of je gastenboek, je speellijst en kalender, factuursysteem of je hele webwinkel. Dus ook van al die systemen moet je bijhouden of je nog up-to-date bent. En niet alleen die plugins tellen mee, maar ook de templates. Dat zijn de grafische lagen van jouw website die ervoor zorgt dat jouw website eruitziet zoals hij eruitziet. En dat is best een stevige uitdaging om dat allemaal bij te houden. Er zijn wel, zowel gratis als betaalde, diensten die je daarbij helpen.

En persoonlijk ben ik van mening dat de webdesigner die jouw site gebouwd heeft daar ook een verantwoordelijkheid bij heeft. Daarom gebruik ik twee diensten om al mijn sites te monitoren om te kijken of de sites nog helemaal bij zijn! Voor Joomla sites gebruik ik MyJoomla.com (https://myjoomla.com/), een hele uitgebreide betaalde dienst die een overzicht per site bijhoudt. Voor Wordpress gebruik ik ManageWP (https://managewp.com/), een site die je gratis al goed kan gebruiken, maar waarbij je per site kan aangeven of je een aantal betaalde diensten wil afnemen.

Die diensten, samen met een select aantal plugins/componenten, gebruik voor overzicht en deels ook voor veiligheid. Want in de digitale wereld willen veel mensen gebruik maken van jouw domeinruimte. En dat levert ellende, irritatie en frustratie op. Bij jou, jouw bezoekers en je hoster.

Ben je hiermee veilig? Nee, maar je hebt de drempel wel net weer ietsje hoger gemaakt.

 

Alle webbouwers roepen dat je nu wel een responsive site moet hebben. Want zonder responsive site hoor je er gewoon niet meer bij. De wereld lijkt te vergaan!

Is het dan niet eerst eens slim om te kijken wat een responsive site is? Voorheen werd er in het websiteontwerp alleen gekeken naar desktopcomputers. En misschien af en toe een laptop, maar die verschilde niet zoveel van scherm grote. Dus het ontwerp werd gemaakt op het volledige scherm van een browser window. Niets mis mee, dat was gewoon logisch. En toen kwam er net na de eeuwwisseling een andere mogelijkheid. Je kon met je mobile telefoon (dus niet de smartphone) websites bezoeken. Het was langzaam en je moest er een hele aparte site voor bouwen. Dus dat was geen populaire optie. Maar met de komst van de smartphone en tablet werd het toch wel belangrijk dat je site ook goed te zien was op die devices. Want het is mooi als je site er goed uit ziet op een desktopcomputer, maar hoeveel mensen bezoeken de site nu nog alleen met een desktopcomputer.

In november 2016 kwam er een belangrijk moment omdat meer websites bezocht werden met smartphones dan met desktopcomputers in Engeland. Een mooie maatmeter voor het toegenomen mobiel gebruik. De redenen zijn voor de hand liggend:

  • De telefoons worden sneller
  • De providers bieden grotere databundels
  • De gebruikers zijn door sociale media veel online

Al gevolg daarvan bezoeken veel mobiele gebruikers websites ook op hun mobiel. En dan kan je twee dingen doen:

  1. Je maakt de site die je voor ogen had in 2 versies waarvan 1 voor de desktop en 1 voor de mobiele gebruiker. De website ‘herkent’ de bezoeker en geeft hem of de desktopversie of de mobiele versie. Het voordeel is dat de website eruitziet zoals je zou willen, maar het nadeel is dat je twee versies moet maken en als je iets veranderd (zoals openingstijden of je collectie) moet je dat op twee plekken bij werken. Dat is wel erg omslachtig en duur.
  2. Je maakt je website responsive, dat betekend dat de website herkent wat het schermformaat is van de gebruiker en vervolgens de informatie en de vormgeving ‘schaalt’ en verplaatst zodat het past. Dus misschien dat die grote afbeelding bovenin verdwijnt omdat de gebruiker anders heel veel moet scrollen. Of de blokjes naast elkaar zet hij automatisch onder elkaar.

Dus moet je een responsive website? Ja en nee, het is wel zo dat als je een nieuwe site laat maken dat je hem gelijk responsive wil hebben. Maar als jouw website in de laatste 2 jaar gemaakt is is de kans groot dat een mobiele gebruiker ermee kan werken, al zal de gebruikers ervaring toch niet zo goed zijn als bij een responsive website. Maar als je nu bezig bent om je site te herontwerpen, dan is het wel slim om gelijk na te denken over het ‘schaalbare’ responsive deel van de vormgeving.